Ads 468x60px

Monday, December 6, 2010

1
Perempuan tak boleh memasak??

Aku pernah terfikir, 'is it posible a woman can't cook?'

Aku tak percaya seseorang yang akan selalu berada di rumah tidak tahu selok-belok memasak.
Apa yang aku nampak depan mata aku, kaya, ramai pembantu rumah, dan sibuk tak boleh dijadikan alasan untuk seseorang memasak.

Aku pernah dengar dan baca kata-kata seorang perempuan yang tidak puas hati bila lelaki menetapkan seorang perempuan mesti boleh memasak.

Alasannya, sibuk belajar.
Siapa yang langsung tiada masa untuk diri sendiri?
Contohnya, menonton wayang, baca novel, 'berendut' di taman rekreasi, dan lain-lain.
Semua manusia yang hidup dalam abad ke-21 mesti ada masa untuk itu.
Itu di kenali sebagai masa lapang. (kepada yang masih belum tahu)

Tak salah kan kalau masa baca novel tu berhenti sekejap untuk tengok ibu memasak?
Susah nak jumpa ibu yang memasak menghalang anaknya belajar memasak.
Kalau belajar di sekolah asrama penuh atau IPT, mereka masih ada cuti semester.
24jam tengok buku juga?

Aku pernah jumpa seorang gadis yang tak tahu memasak nasi. (perkhemahan sekolah)
Pelik rasanya.

Aku pernah tengok mak aku sukat air untuk masak nasi.
Pernah juga tanya sukatannya.
Owh.. Aku terlupa yang zaman sekarang keluarga tidak membebel bila anak-anak bangun tengahari.
Belajar sampai lewat malam la katakan.

Kenapa bila seorang perempuan ditanya tentang memasak, tanpa segan silu mengatakan mereka tidak tahu memasak?
Malah bermasam muka kerana ditanya begitu.
Kenapa mereka tidak katakan mereka boleh memasak walaupun mereka belum pernah memasak?

'Open minded'lah sikit.
Kedai makan banyak dan mak boleh tolong masakkan.
Eh. Mak tu tukang masak?
Nak makan apa-apa boleh 'order' je?

Owh.. Lagi satu perkara, orang muda kena jaga tangan.
Tidak boleh luka, kasar, dan keras.
Kurang harga hantaran katanya.
Hahahaha.

Kalau simpan tangan untuk untuk suami baguslah.
Kalau nak simpan tangan cuma untuk pimpin kekasih, macam jalan dengan orang buta.
Lebih baik letak dalam kocek seluar supaya tidak terkena cahaya matahari.

___________________________________________________________

panas tak baca post aku kali nih??
hahaha..
rasakan.. nak sgt komen lelaki demand nak pmpn masak.
llaki boleh msak, knapa pmpn xleh?
akn dtg mmg kne msak ntuk suami kan..
mkn kat luar pn, kalo suami sakit takkan nak tapau jer?
mase nak tapau tu plak suami jmpe mlaikat maut.
baru ko tau rse mnyesal tu mcm mne.
blaja la sket2.
ape ade hal..
nasik tak msak ke, jd bubur ke, xpe..
asalkan ada pengalaman..
mula ngan goreng telur ngan msak nasi pn da cukup.
nak pulak demand llaki kne leh imamkan pmpn.
pilih la llaki yg leh jd imam.
mcm llaki demand pmpn yg leh msak.
bermadu pn ape salahnye.
nak jaminan untk mase dpan kan..


Aku pn tak tau nape mood ak mlm ni nak kenakan org jer..
Pndai2 la pilih yg baik dlm ape yg ak post ni..
xpayah la nak serang ak ngan point2 tahap master degree tu..
ak dah ready point2 lanun yg berpengalaman dah..
Have a great cooking lesson day.. 

1 comments:

Wardah alisya said...

Salam..
kenapa rasa panas ni.?hehe.anyway, memang sepatutnya perempuan itu pandai memasak..air tangan ibu tu penting..

Azan, anda telah ditag utk BlogLarian. Check this out :)
http://wardahalisya.blogspot.com/2010/12/berjogging-di-bloglarian.html

Post a Comment

 
HeartConference | © 2010 by DheTemplate.com | Supported by Promotions And Coupons Shopping & WordPress Theme 2 Blog | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards