Ads 468x60px

Followers

Wednesday, December 29, 2010

0
Kekuatan Lelaki, Kelemahan Aku, Hati Aku.

aku baru je dapat kawal hati aku untuk cter psl ni.

mse result kuar, ak gelisah jer nak tau result ak.
ak mntak la sowg mmbe nih tlg tngok result ak.
naek sket result ak, Alhamdulillah.
then ak tak puas ati ngan point ak.
ak tnye sbject ape ak sangkot ngan sume data2 die.
A,B,C,D,E.

time nih, ak ngah kursus karisma.
rsau gler.
ak dpt tau ak sangkot LAW240.
ak tak sangka akn fail giler @#$%.
time tu, muka ak brubah.
ak nak mntak maap kat uzey sbb ak xleh cter mase tu.

sbb sbject tu da down giler, ak x lepas target ak.
dlm 15 mnit pas ak tau sume tu, ktowg nak solat waktu zohor or asar.
ak x ingt.
mmg da lewat r sbb program agak penoh.

ngan ati sebak, ak g amek wudhu'.
time tu, ak da xleh dnga lawak pape da.
sakit gler rse dlm ati.

time nak solat tu, 1st rakaat, ak x dpt thn sebak ak.
trus ujan.
for the 1st time, ak nges sbb result ak.
smpai abes solat ujan x brenti.
ak dpt thn sblum solat tu.
time solat jer, ak jd lemah gler.
adui.
kalo ati ak sedih, then ak solat lak, mmg bukan gerimis lg yg dtg, trus lebat.

lpas solat tu, ak lepak kat dpan blk ak.
ak nmpak kapal terbang.
ak tpikir, mana silap ak?
knapa ak xleh terbang?
ak leh mendaki, tp ak xleh terbang.

lama gak ak lepak kat situ.
masok lak time mkn.
ak mkn ala kadar je.(tp abes gak. xnak mmbazir la. free tu.)
ak tulis ni pn ak rse agak malu gak sbb ak cter psl ak nges.
adhes.

mmg llaki lbih bergaya dgan ego, lbih kuat ngan ego.
tp ak rse nak buang jer sume tu.
ak bkn hebat pn nak ego tinggi2.
simpan sket ntuk jaga maruah ckup la.

hmm.. mse prgram tu, ak da rse mcm ak nih lembab gler.
isu yg xde kne mngena pn ak tnye.
nak malu ape..
ak nak tau bnde yg ak xtau jer.
ak bkn jnis yg segan2 nak tnye.
ak nak tau, ak tibai jer ngan soalan.
lantak r soalan bodo ke, ape ke.
janji jawapan tak kasar.
janji ak tau ape ak nak.
kalo jwapan kasar, + ak xleh trima jwapan kasar cmtu, ak bidas/gram.
ak siap tnye elok2 da. bkn ak nak tunjuk lagak pn.
( + ak gram lak bila ader guy yg nak knal ngan pmpn, then suwoh ak adjust. lantak ko la. ko nak, ko tanya. xnak tnye, melepas.)

kalo ader yg pnah nmpak mata ak merah tiba2, ak ader prob la tu.
(kalo yg smpai ngigau tu bkn ak ader prob. mata merah sbb tido jer.)-ACD1A8-

ak nak cter psl 1 ari yg ak rse sedih sgt.
mse tu ak duk dlm blk ak sowg sbb dak2 blk sume blk umah ngan jln2.
ak lepak tu, ak tringat sume bnde yg ak pnah wat.
lain drpd owg len, ak asyk ingt ksalahan ak jer.
then ak tringat fmly ak.
adui.. dwet da kering, nak mntak x smpai ati.
at last ak mntak gak.
tu yg wat banjir blk ak.
hmm.. ntah adk2 ak (6 org + mak ngan abah = 8org) mkn ape la kat umah tu.
time tu, ak rse ak nih abg pling teruk.
tu yg banjir.
ak g klas awl sbb nak lepak sowg2 jap.
x penah2 ak dtg awl 1/2 jam.
otw g klas tu, ak pkai topi tutup mata.
sbb ak rse mase tu mata ak merah lg.
owg tngok ak mse tu mmg pelik r.
muke msm, pkai topi ngan sweater tengah ari bute.
mase tu gak r ak x tngok muka owg.
mse ak jalan, ak nmpak kaki jer, ak elak.
dlm klas lak, ak xleh konsentrate.
hampeh btol.
FAR200 lak tu.

at the end,
ak x rasa ak kuat pn.
ak target nak btolkan dr ak.
sbb tu ak mls cari awek.
nak wat ape awek cun2 kalo dri sndiri xleh jaga? fmly sndiri xleh tlg?
kdang2 ak jeles gak tngok dak2 kampus nih ada awek.
alah, jeles biase jer.
x lama pn.
xde la smpai nak burukkan diowg.
diowg nak kapel, tu hak diowg.
pendapat ak, kapel ni x kekal lama.
kalo sama2 tau sama2 suka, then berkawan, ak respect.
nak pegang2 tngan ni ak x gemor sgt.
1st and last ak pgang tngan mse ak kapel time ak 17 dlu, smpai skang ak rse mnyesal.
tu mmg silap bsar yg pnah ak wat antara blainan jenis.
mse tu, nak salam pn ak rse nak tarik jer tngan ak.
sbb syg awek pnye psl, ak bg jer tngan ak kat dia.
tp, dr kcik, smpai skang, ak mmg pk bnyak kali time nak slm ngan pmpn.
sntuh sket pn ak da rse mcm nak blk umah jer.
kcuali kalo kcemasan r.
budak nak jatuh, xkan nak tngok jer.
msti r tlg kan..

part mana yg ak rse ak x matang, ak nak btolkan.
bhagian mana yg korg rse ak salah, korg bgtau.
xpyah ckp blakang r.
kalo bgtau ak, ak leh btolkan.
kalo ak respon mcm xleh trima, korg maki ak time tu pn xpe..
bg ak sedar sket.
maki xpyah lama2 r. ak x bpe ske dnga owg mbebel.
kalo dnga pn ak x ingt.
ayat power ak tunjukkan untuk tengking ak.
"ko nih, ak tgur elok2 ko xleh trima, ak tengking ko marah. ko pk sndiri r ko nak idop ngan sape yg leh nasihat ko. buang air liur ak jer tegur ko elok2 td."-contohnya-
Tuesday, December 28, 2010

4 golongan lelaki yg ditarik ke neraka

by Pejuang Irbid on Monday, October 25, 2010 at 11:00pm
Pertama:- 'Ayahnya' - Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia.Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya.Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.. tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.

Kedua:- 'Suaminya' -  Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat,memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram,apabila suami mendiamkan diri.. Walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal)maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Ketiga:- 'Abang-abangnya' - Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh kepala abang-abangnya.. jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM. Tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Keempat:-' Anak Lelakinya' - Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan diakhirat kelak.. Nantikan tarikan ibunya.

Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat...maka kaum lelaki yang bergelar ayah / suami / abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar tidaksilap firman ALLAH S.W.T.:-

" Hai anak adam peliharakanlah diri kamu serta ahli kamu dari api neraka,di mana bahan pembakarnya ialah manusia dan batu-batu.."

Hai wanita, kasihankan ayah anda, suami anda,abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda..Kesiankanlah mereka dan juga diri kamu sendiri..jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan penuh ikhlas..

Akhir kata, marilah kita berdoa agar kita semua terselamat dari ditarik dan tertarik oleh mana-mana pihak. Harga seseorang muslim adalah sangat berharga.
ALLAH S.W.T. nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA.. semua kaum muslim masuk syurga..janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji ALLAH S.W.T.

Semoga kita semua tergolong dari ahli syurga yang memasukinya tanpa hisab.

AMIN YARABBALALAMIN

0
Kumpulan Rakan Siswa Malaysia ( KARISMA ): Tindakan Kurang Bijak Haram Logo 1Malaysia

Monday, December 27, 2010

0
Hati ini..

Malam ini, aku terimbau kesalahan-kesalahan aku.
Ada beberapa orang dalam dunia ini yang aku ingin sekali memohon maaf.
Aku ingin meminta maaf daripada mereka sepanjang hayat aku.

Mungkin sekali, setiap kali aku bertemu dengannya, aku akan meminta maaf.
Jika mereka sudah 'pergi', aku mungkin akan sering mengunjungi pusara mereka untuk memohon maaf.
Terasa berat bahu ini apabila memikirkan kesilapan aku.

Maafkan aku.
Maafkan aku yang tidak matang.
Maafkan aku yang terburu-buru.
Maafkan aku yang memarahimu.
Maafkan aku yang mementingkan diri.
Maafkan aku yang pemalas.
Maafkan aku yang pernah menyakitimu.
Maafkan aku yang pernah membuatmu menangis.
Maafkan aku yang mencuri hak mu.
Maafkan aku yang tidak mengambil berat tentangmu.
Maafkan kesalahan yang tidak aku sedari. 
Maafkan aku .....
Maafkan aku .....
Maafkan aku .....

Maafkan aku .....
Maafkan aku .....
Maafkan aku .....
Maafkan aku .....


Aku akan mengawal kegembiraan aku supaya aku tidak melampaui batas aku.
Maafkan aku jika kau tidak suka melihat aku bermuka 'ketat'.
Maafkan aku jika aku kelihatan tidak ikhlas/gembira ketika ketawa.

Satu kesalahan aku pada seseorang, ia akan menghantui aku sehingga aku menghembus nafas terakhir.
Aku bukanlah seorang manusia yang boleh melupakan semuanya dengan mudah.
Meskipun kau sudah mengatakan kau sudah memaafkan aku, ia masih menghantui aku.

Mungkin dengan persahabatan yang kukuh sahaja yang boleh melepaskan aku daripada belenggu ini.
Maafkan aku jika aku meminta sesuatu yang keterlaluan.
Saturday, December 25, 2010

2
Sakit

Aku hendak menceritakan tentang seorang manusia yang sangat menyakitkan hati aku.

Dia adalah seseorang yang mempunyai pertalian darah denganku,
Umurnya sebaya denganku,

Kelebihannya,
Dia kacak, bergaya matang, pandai berjimat dan sebagainya.

Tetapi,
Apa yang selalu dia lakukan padaku?
Dia gemar menceritakan keburukanku kepada sesiapa yang dikenalinya.

Apakah ceritanya?
Aku kebudak-budakkan,
Aku malas,
Aku _ _ _ _ _ _ _.
Aku buruk itu,
Aku buruk ini.
Apabila menceritakan tentang seseorang, cerita itu hendaklah ditokok tambah supaya lebih mengujakan.
Itukah yang dia mahu?
Mendapat perhatian kerana mempunyai cerita yang menarik mengenai seseorang?

Tahukah dia?
Mungkin dia matang, tetapi, adakah menceritakan keburukan seseorang itu baik?
Adakah memalukan aku dihadapan teman-temannya itu adalah sikap yang baik?
Sementara menunggu keputusan SPM, aku mengajak dia bekerja bersama dengan aku supaya hubungan kami lebih rapat.
Tidakkah dia terfikir bahawa aku mahukan hubungan yang baik dengannya?
Aku tidak mahu membencinya.

Adakah memikat gadis adalah satu keperluan untuk kelihatan matang?
Adakah aku perlu memikat gadis untuk merapatkan hubungan dengan dia?
Pada pendapat aku, memikat gadis hanya perlu apabila hati aku ingin memiliki hatinya.
Bukan hanya ingin berseronok dan mempermainkan hati dan perasaan.
Bukan kerana kecantikan.

Ramai yang berbangga apabila dia dapat menjimatkan wang semasa semester satu di IPT.
Aku sering diperli dan di'sekolah'kan hanya kerana aku tidak dapat mengawal perbelanjaan aku supaya cukup sehingga penghujung semester.
Sekarang, wang dia habis dibelanjakan hanya selama dua bulan.
Sudahkah dia memahami kehidupan seorang mahasiswa?
Masihkah dia kelihatan hebat di mata keluarga?

Aku tidak mahu dia bercakap tentang keburukan orang lain hanya kerana mereka tidak 'sebulu' dengan dia, kerana kata-katanya akan merosakkan diri dia sendiri.

Sebanyak mana pun keburukan dia, aku tidak akan menceritakan kepada orang lain kerana dia adalah keluarga aku.
Aku masih inginkan hubungan baik antara kami.
Friday, December 24, 2010

0
My 1st One

In my life, I've known a girl,
who changed my point of view.
I admired her.

Every time I meet her,
my heart gone crazy.
She is a sight for sore eyes.

I've imagined sit with her.
It came true.
I even dance with her.
It makes me sleep with smile.

If I seen her now, 
my days will be happy for a week.
Its funny that I will be that way,
even I just saw her in a kilometer away,
I will be happy.
Its is some crazy attitude of mine.
Its never fade away.

But, 
I can't have her heart.
I've tried to leave her.
I will never able to do so.
The best thing I've done is,
let her be a dream of mine.
She is a wonderful dream.
She is my story.
My first love.

Friday, December 17, 2010

2
Nota untuk adik-adikku..


Abangmu ini bukanlah insan terbaik untuk dicontohi.
Jadilah seseorang yang jauh lebih baik daripada abang.
Abang yakin adik-adik abang adalah orang yang hebat.

Adik,
Kekuatan lelaki bukan pada buku lima.
Kekuatan perempuan bukan pada kekasaran tingkah laku.
Tapi, ia dari budi bahasa dan ketepatan dalam membuat keputusan.

Adik,
Jagalah diri kamu supaya kamu tidak dicemuh masyarakat bahkan keluargamu sendiri.
Jagalah tanganmu dari mengambil sesuatu yang bukan hak mu.

Adik,
Hormatilah orang yang lebih tua kerana merekalah yang akan menunjukkan jalan yang betul untukmu.
Jadilah orang yang boleh menerima teguran, bukan seperti mereka yang marah bila ditegur.
Kamu boleh berjaya dik, pilihlah cara yang sesuai denganmu untuk berjaya.
Belajarlah, kerana itu boleh membentuk dirimu menjadi insan yang lebih matang.

Adik,
Kasih sayang tidak selalunya dengan suara manja, belaian dan pujukan.
Kadangkala, kasih sayang perlu ditunjukkan dengan cara yang menyakitkan.

Adik,
Janganlah menilai seseorang dari satu sudut.
Kelak kamu menyesal atas semua sikapmu.

Adik,
Hari tidak selalunya terang, sungai tak selalunya tenang.
Hidup tidak selalunya senang, tidak selalunya mengembirakan.
Carilah hikmah di sebalik musibah yang menimpa.

Adik,
Abang tahu bagaimana perasaan inginkan seorang kekasih.
Cinta akan datang kepada orang yang sabar dan menjaga kehormatan diri.
Pilihlah kekasih yang boleh mematangkan fikiranmu, bukan kekasih yang bakal merasa tendanganku.
Kerana naluri seorang abang yang tidak mahu adiknya disakiti dan dipengaruhi tidak dapat dipadam begitu sahaja.
Dan janganlah terlalu sayangkan mereka hingga melebihi kasih sayang keluargamu.
Kelak, ia akan menyakitimu.

Adik,
Sayangilah mak dan abah.
Hormatilah mereka.
Jagalah hati mereka.
Berbaktilah kepada mereka.
Penuhilah harapan mereka untuk melihat anak-anak mereka berjaya.
Kelak, kamu juga akan menjadi ibu dan bapa seperti mereka.
Mereka juga pernah hidup susah.
Jadilah penyeri dalam hidup mereka supaya mereka dapat melupakan kesusahan mereka.
Apabila kamu sudah berkeluarga, janganlah diabaikan mereka dan tepati janji-janji kamu.
_______________________________________________________ 

Jika abang pergi dahulu,
Jadilah abang dan kakak yang lebih baik daripada abang.
Jaga lah mak dan abah dengan baik.
Banyakkan mendengar daripada berkata-kata supaya kamu dapat berfikir dengan waras dan membuat keputusan yang betul.


Sunday, December 12, 2010

0
Dimana silapku?

Mungkin,
Aku Boleh mendaki tangga..
Aku boleh menawan gunung..
Aku boleh menlompat tinggi..

Tapi,
Mengapa aku tak boleh terbang?
Mengapa aku tak boleh ke angkasa?

Adakah,
Sayapku tak cukup kuat?
Aku masih kekurangan daya tolak?
Aku membawa muatan yang berlebihan?
Aku perlukan seorang pemandu yang hebat untuk terbang?
Aku tak cukup kekuatan itu?




Berilah aku kekuatan untuk merubah diri aku sendiri sebelum aku dipertanggungjawabkan untuk merubah orang lain. 
Sedarkanlah aku dari mimpi yang panjang supaya aku tidak melalui suatu mimpi yang mengerikan. 
Pimpinlah aku sebelum aku mampu memimpin orang lain. 
Aku takut, aku takutkan diri aku sendiri yang tidak mampu memberi sesuatu yang bermakna dalam hidup aku, keluarga, masyarakat, bangsa dan negara.

Monday, December 6, 2010

1
Perempuan tak boleh memasak??

Aku pernah terfikir, 'is it posible a woman can't cook?'

Aku tak percaya seseorang yang akan selalu berada di rumah tidak tahu selok-belok memasak.
Apa yang aku nampak depan mata aku, kaya, ramai pembantu rumah, dan sibuk tak boleh dijadikan alasan untuk seseorang memasak.

Aku pernah dengar dan baca kata-kata seorang perempuan yang tidak puas hati bila lelaki menetapkan seorang perempuan mesti boleh memasak.

Alasannya, sibuk belajar.
Siapa yang langsung tiada masa untuk diri sendiri?
Contohnya, menonton wayang, baca novel, 'berendut' di taman rekreasi, dan lain-lain.
Semua manusia yang hidup dalam abad ke-21 mesti ada masa untuk itu.
Itu di kenali sebagai masa lapang. (kepada yang masih belum tahu)

Tak salah kan kalau masa baca novel tu berhenti sekejap untuk tengok ibu memasak?
Susah nak jumpa ibu yang memasak menghalang anaknya belajar memasak.
Kalau belajar di sekolah asrama penuh atau IPT, mereka masih ada cuti semester.
24jam tengok buku juga?

Aku pernah jumpa seorang gadis yang tak tahu memasak nasi. (perkhemahan sekolah)
Pelik rasanya.

Aku pernah tengok mak aku sukat air untuk masak nasi.
Pernah juga tanya sukatannya.
Owh.. Aku terlupa yang zaman sekarang keluarga tidak membebel bila anak-anak bangun tengahari.
Belajar sampai lewat malam la katakan.

Kenapa bila seorang perempuan ditanya tentang memasak, tanpa segan silu mengatakan mereka tidak tahu memasak?
Malah bermasam muka kerana ditanya begitu.
Kenapa mereka tidak katakan mereka boleh memasak walaupun mereka belum pernah memasak?

'Open minded'lah sikit.
Kedai makan banyak dan mak boleh tolong masakkan.
Eh. Mak tu tukang masak?
Nak makan apa-apa boleh 'order' je?

Owh.. Lagi satu perkara, orang muda kena jaga tangan.
Tidak boleh luka, kasar, dan keras.
Kurang harga hantaran katanya.
Hahahaha.

Kalau simpan tangan untuk untuk suami baguslah.
Kalau nak simpan tangan cuma untuk pimpin kekasih, macam jalan dengan orang buta.
Lebih baik letak dalam kocek seluar supaya tidak terkena cahaya matahari.

___________________________________________________________

panas tak baca post aku kali nih??
hahaha..
rasakan.. nak sgt komen lelaki demand nak pmpn masak.
llaki boleh msak, knapa pmpn xleh?
akn dtg mmg kne msak ntuk suami kan..
mkn kat luar pn, kalo suami sakit takkan nak tapau jer?
mase nak tapau tu plak suami jmpe mlaikat maut.
baru ko tau rse mnyesal tu mcm mne.
blaja la sket2.
ape ade hal..
nasik tak msak ke, jd bubur ke, xpe..
asalkan ada pengalaman..
mula ngan goreng telur ngan msak nasi pn da cukup.
nak pulak demand llaki kne leh imamkan pmpn.
pilih la llaki yg leh jd imam.
mcm llaki demand pmpn yg leh msak.
bermadu pn ape salahnye.
nak jaminan untk mase dpan kan..

Aku pn tak tau nape mood ak mlm ni nak kenakan org jer..
Pndai2 la pilih yg baik dlm ape yg ak post ni..
xpayah la nak serang ak ngan point2 tahap master degree tu..
ak dah ready point2 lanun yg berpengalaman dah..
Have a great cooking lesson day.. 

Saturday, December 4, 2010

2
Conference About Woman/Female.

Baiklah, post ini hanya kata-kata yang terlintas dalam hati aku.
Kebanyakan yang terlintas dalam hati aku tak dapat aku post dalam blog.
Ini adalah perbandingan kehidupan.
Seorang wanita/perempuan.

Perempuan kalau dilihat dalam perspektif sesuatu objek, kita boleh gunakan sebuah kereta.
Mari kita pilih sebuah kereta yang menjadi idaman.
Sebuah Nissan Skyline R35 GT-R Spec-V.
Cantik bukan?

Cuba kita umpamakan perempuan adalah kereta ini.
Pemandu pertamanya adalah bapa.
Pemandu adalah pendidik sesebuah kereta yang kini kita anggap adalah seorang perempuan.
Sepanjang kehidupannya, bapa memandu mengikut corak pemanduan mereka sendiri.
Corak pemanduan adalah cara didikan yang digunakan pemandu contohnya, pemanduan cara Islam, barat atau timur.

Pemandu pertama memandu sehinggalah Pemandu kedua ingin memiliki kereta tersebut.
Kunci diserahkan(akad nikah) kepada Pemandu kedua(suami).

Sekarang, Pemandu kedua perlu memandu dengan baik supaya kereta itu tidak rosak.

Dalam situasi yang lari ke negara jiran, boleh di samakan dengan pencuri kereta
mengambil kereta tanpa menggunakan kunci yang dimiliki oleh pemandu pertama.

________________________________________________________________

Apa aku nak tulis adalah, tugas seorang lelaki sangat besar dan penting.
Lelaki perlu menjaga dan mendidik perempuan sepanjang hayat.
Sesuatu yang paling penting buat seorang lelaki adalah ilmu dalam semua aspek.
Survival, religion, and other knowledge.
Jikalau belum cukup, lupakan sebentar niat beristeri.
Lengkapkanlah dulu ilmu didada.
(Aku tulis2 ni, ak pn lum ckup lg ape yg nak 'pakai' dah sibuk2 kaco org. haha.)

Ak cme tulis ape yg ak ingat jer ni..
ader yg ak x ingt. 
xtau best x dr pndangan org len. 
Kepada Acap: ko minat sgt keta kan?? ni ader post yg bkaitan ngan kreta.ambik anda. wah hahahaha.. 

Wednesday, December 1, 2010

0
Story of a Friendship

Satu hari, aku masuk sebuah kelas yang sedang belajar tentang berwudhu.
Aku masuk ngan muka blur..
Mmbe ak ckp, mse nih ak paling pendek, paling skema, paling blur.

Start mse tu, ak nak ubah sket diri ak..
Dlm klas tu, ak cube nak riuhkan klas tu ngan bgurau ngan cgu..
Smpai skang ak rse mnyesal ngan ape yg ak ckp tu..
Mase tu la ak jmpe 2 org mamat yg mmg wat muka 'jaki' ngan ak start mase ak msok klas lg.
2 org mamat nih bkn kategori kwn baek pn.
Cme knal2 jer..
Tp lpas knal tu, yg x rapat leh jd kwn baek, yg x knal leh jd knal, yg muke 'jaki' kalo tengok org baru dah leh senyum n mcm2 lg..

Start ak msok klas tu, ak lepak ngan diowg.
Ntah angin ape yg masok kat bdn ak mse tu, leh plak ak lepak ngan diowg..
Mase lepak tu r 3 org ni jd dak2 paling bsing, pling kuat mnganjeng, n pling rapat.
Smpai dpt nama bujang lapuk ngan do re mi.

Dlm 3 org tu, ada ak, nabil ngan sazwan.
Ktorg lepak same2, bsing same2, nganjeng same2, nak g jamban pn same2..
Ak rse ader bpe owg je yg leh wat ak ktawa start 8pg smpai 2-3ptg mcm ngan diorg.

1 ari, ader sowg junior bwu msok skolah tu yg dah ader sejarah ngan slah sowg mmbe ak nih..
Djadikan citer, diowg kapel.
Tu 1st and last time ak nmpak mmbe ak nih ader prasaan yg kuat kat sowg awek..

Yg bagusnye mamat nih, die ader awek pn, die msih lepak ngan kitowg.
Slalunye, dak2 llaki yg dah ader awek nih asyk lyn awek die jer..
Kalo leh, nak berkepit jer..

Tp mamat nih laen..
Kapel ngan mmbe, die x plih kasih..
Sbb tu ak ngan die nih leh jd mmbe rapat smpai skang.

Nak describe diowg nih snang jer..
Sazwan=joker
Aku=giler
Nabil=cool
joker+giler= cool  tukang gelak
Ilang sume cool si nabil nih xleh thn lyn kpala giler+joker.

Kat skolah tu gak la ak wat kpale giler ak.
Ak ponteng skolah cume nak jumpe PC kat CC..
Mase tu ngah giler ragnarok online..
Ak rse, psl bnde tu gak r ak knal byak pkataan inggeris.
Yg x bagosnye, ak ponteng skolah..
nseb baek sowg cgu nih baik giler ngan ak.
Wlaupn ak asyk nganjeng die jer dlm klas, tp die xde anta surat or gantung ak sbb ak ponteng tu..
Asalkan ak x ponteng lg ckup..
Peh.. Kalo la lectrer ak cmtu, mcm2 prangai ak wat..

Mse nih, ak x pk langsung psl pmpn..
Si nabil ni la yg beria-ia nak ak ad sorg awek..
Ish.. Takkan la ak nak ckp ak ske awek die sbb dlm klas, mata ngan otak ak x g tmpt len, nak cri point nganjeng diowg jer..
Pakar cari jodoh yg bernama nabil tu pn kenalkan ak ngan sowg anak bilal masjid..
Giler mamat nih..
Ak try r nak lyn dak tu mcm nabil lyn awek die..
Ak xleh wat sbb ak x bpe minat nak kapel2 nih..
Budak tu leh ckp comel la gak..
Kcik lg kan..

Last2 ak break ngan die sbb fmly ak nak pindah kat kulai..
Tp mamat 2org nih msih rapat, msih kuat mnganjeng, msih hepi bile lepak same2..
Ak jer kowt yg brubah bnyak..
Ak da x bnyak ckp, x bnyak nganjeng n x bnyak wat lawak mcm dlu lg..
Tp 1 benda yg x brubah..
Diowg tetap bestfriend ak..

_____________________________________________________________

Bila ak pk blk,
Ak wat salah ape pn ngan diowg, diowg msih trima ak..
Ak x rmai kwn yg snggup ssh snang same2..
Tp ak pling benci bila dnga pkataan ptus sahabat/mmbe/kwn/dll..
Sbb mamat 2 org tu dah ajar ak betapa sunyi hidup ni kalo xde kwn..
Tuesday, November 30, 2010

0
Jelajah Kedah 2010

26.11.2010
Ni 1st time ak blk kg ak yg sebenarnya berada di Kedah Darulaman dalam tempoh 10thn..
wah.. lame giler..

__________________________________________________________________

Sejak aku tinggal kat Kelantan dari darjah 1-darjah 4, ni 1st time ak blk Kedah.
Dalam 4 tahun kat Kelantan tu memang selalu jugak aku balik Kedah..
Tak bnyak berbeza tempat ni ngan mase ak blk dulu..
Orang/makcik n pakcik ak jer yg da berbeza.
hehe.. tinggi rupenye mereka nih..
Tapi aku masih lebih tinggi daripada mereka..
haha.. sila tarik balik sesiapa yg pernah berkata bahawa ak nih pendek.

Makcik2 ak pn da besar2 da.. (SPM+PMR)
tngok mereka yg xpnah jmpe ak dlm 10thn, nmpak sgt da diowg pnye segan ngan ak..
hehe.. inilah masa untuk mengorak langkah..
ak x wat pape pn.. duk diam2 suda..
tngu diowg biasa dlu ngan ak bwu la leh bual..
kalo x, same r mcm ak ckp ngan angsa kat luar rumah tu..
ang-ang die wat bunyi..

mase kat sini, mule r ak ingt nak merayaukan diriku yg x pnah nak merayau kat johor.
dpt bwk motor, ak tibai bwk motor tu keliling sempadan..

jumpe jalan langgar, ak langgar devider.. nasib baek x jatuh..
hehe.. yg ni 1 lg kerja gila yg pnah ak wat dlm idup ak..
(ader la sebab yg munasabah yg membawa kakiku ke jalan langgar tu)

jumpe simpang 3 kemboja, ak pening..
(dah sampai thailand ke ak nih??)
mase nih, ak lepak mkn kat kdai sup jap..
peh.. sedap giler ah ding dong..
kena plak mase ujan..
peh.. lentok mata ni beb..

jumpe plak awek cun naek motor, tayar motor yg ak bwk tgelincir kat tepi jalan..
keluar kata-kata hikmah dari Komander SALMAH (MAK KO!!)
haha.. kelang kabut jadinye..
(segan giler ak. dpt cover muke merah ngan senyum jer.)
nseb baek ak x gatal tangan mintak no phone. keh3
kalo x, dpt sowg awek kedah.. kui3..

ni la 1st time ak bwk motor ex5 dream ngan kelajuan 20km/h..
nak mkn angin pnye psl..
tu lum kira ak yg xde lesen gi jalan jaoh2..
kena saman kat situ, mmg mkn megi 1 sem la ak..
haha..

ak kempunan nak mmancing haruan ngan keli kat sane..
hmm.. bila la ak leh dpt melepaskan ke'kempunan'an ak tu..

mase ni la ak nak sgt sebuah camera nikon..
bnyak plak port ak nak amek pic best2..
harap ak dpt bli camera nikon sebijik sbelum ak dpt g sane lg..
mase tu, dpt r korang tengok view yg ak tengok kat situ..

__________________________________________________________________

30.11.2010
Ak blk umah kat Kulai ngan hati berat sbb terpaksa meninggalkan "LUBUK" ke'hepi'an+cuci mata ak kat Kedah tu.
Aish.. rse mcm xnak blk Johor jer..
Saturday, October 16, 2010

0
Persidangan: minta maaf dan memaafkan

Kenapa bila kita berkata, ada insan yang terguris?
Kenapa bila kita mengucapkan 1 perkataan yang teruk, minta dimaafkan atas perkataan itu amat susah?

Bila hati dan perbuatan tak seiring, berbagai-bagai perkara akan terjadi.
Guru aku pernah berkata, diam itu lebih baik daripada berkata-kata.
 Kini, aku lebih mengerti maksud kata-kata itu.

“forgiving and ask for forgiveness is two different things”.
Aku dah meminta maaf, tapi adakah aku sudah dimaafkan?

Diam itu lebih baik daripada berkata-kata.
Bila kita berkata-kata, 1 ayat boleh menghilangkan semua kegembiraan yang pernah dikecapi.

Thursday, October 14, 2010

0
Cume yg knal n pham aku jer tau nape ak nak post benda nih....

Anti-depressant Drugs

The kind of depression that will most likely benefit from treatment with medications is more than just "the blues." It's a condition that's prolonged, lasting 2 weeks or more, and interferes with a person's ability to carry on daily tasks and to enjoy activities that previously brought pleasure. The depressed person will seem sad, or "down," or may show a lack of interest in his surroundings. He may have trouble eating and lose weight (although some people eat more and gain weight when depressed). He may sleep too much or too little, have difficulty going to sleep, sleep restlessly, or awaken very early in the morning. He may speak of feeling guilty, worthless, or hopeless. He may complain that his thinking is slowed down. He may lack energy, feeling "everything's too much," or he might be agitated and jumpy. A person who is depressed may cry. He may think and talk about killing himself and may even make a suicide attempt.
Some people who are depressed have psychotic symptoms, such as delusions (false ideas) that are related to their depression. For instance, a psychotically depressed person might imagine that he is already dead, or "in hell," being punished. Not everyone who is depressed has all these symptoms, but everyone who is depressed has at least some of them.
A depression can range in intensity from mild to severe. Antidepressants are used most widely for serious depressions, but they can also be helpful for some milder depressions. Antidepressants, although they are not "uppers" or stimulants, take away or reduce the symptoms of depression and help the depressed person feel the way he did before he became depressed. Antidepressants are also used for disorders characterized principally by anxiety. They can block the symptoms of panic, including rapid heartbeat, terror, dizziness, chest pains, nausea, and breathing problems. They can also be used to treat some phobias.
The physician chooses the particular antidepressant to prescribe based on the individual patient's symptoms. When someone begins taking an antidepressant, improvement generally will not begin to show immediately. With most of these medications, it will take from 1 to 3 weeks before changes begin to occur. Some symptoms diminish early in treatment; others, later. For instance, a person's energy level or sleeping or eating patterns may improve before his depressed mood lifts. If there is little or no change in symptoms after 5 to 6 weeks, a different medication may be tried.
Some people will respond better to one than another. Since there is no certain way of determining beforehand which medication will be effective, the doctor may have to prescribe first one, then another, until an effective one is found. Treatment is continued for a minimum of several months and may last up to a year or more. While some people have one episode of depression and then never have another, or remain symptom-free for years, others have more frequent episodes or very long-lasting depressions that may go on for years. Some people find that their depressions become more frequent and severe as they get older. For these people, continuing (maintenance) treatment with antidepressants can be an effective way of reducing the frequency and severity of depressions. Those that are commonly used have no known long-term side effects and may be continued indefinitely.
The prescribed dosage of the medication may be lowered if side effects become troublesome. Lithium can also be used for maintenance treatment of repeated depressions whether or not there is evidence of a manic or manic-like episode in the past. Dosage of antidepressants varies, depending on the type of drug, the person's body chemistry, age, and, sometimes, body weight. Dosages are generally started low and raised gradually over time until the desired effect is reached without the appearance of troublesome side effects.
There are a number of antidepressant medications available. They differ in their side effects and, to some extent, in their level of effectiveness. Tricyclic antidepressants (named for their chemical structure) are more commonly used for treatment of major depressions than are monoamine oxidase inhibitors (MAOIs); but MAOIs are often helpful in so-called "atypical" depressions in which there are symptoms like oversleeping, anxiety, panic attacks, and phobias.
The last few years have seen the introduction of a number of new antidepressants. Several of them are called "selective serotonin reuptake inhibitors" (SSRIs). Those available at the present time in the United States are fluoxetine (Prozac), fluvoxamine (Luvox), paroxetine (Paxil), and sertraline (Zoloft). (Luvox has been approved for obsessive-compulsive disorder , and Paxil has been approved for panic disorder.) Though structurally different from each other, all the SSRIs' antidepressant effects are due to their action on one specific neurotransmitter, serotonin. Two other antidepressants that affect two neurotransmitters serotonin and norepinephrine have also been approved by the FDA. They are venlafaxine (Effexor) and nefazodone (Serzone). All of these newer antidepressants seem to have less bothersome side effects than the older tricyclic antidepressants. The tricyclic antidepressant clomipramine (Anafranil) affects serotonin but is not as selective as the SSRIs. It was the first medication specifically approved for use in the treatment of obsessive compulsive disorder (OCD). Prozac and Luvox have now been approved for use with OCD.
Another of the newer antidepressants, bupropion (Wellbutrin), is chemically unrelated to the other antidepressants. It has more effect on norepinephrine and dopamine than on serotonin. Wellbutrin has not been associated with weight gain or sexual dysfunction. It is contraindicated for individuals with, or at risk for, a seizure disorder or who have been diagnosed with bulimia or anorexia nervosa.
Side Effects of Antidepressant Medications
1. Tricyclic Antidepressants
There are a number of possible side effects with tricyclic antidepressants that vary, depending on the medication. For example, amitriptyline (Elavil) may make people feel drowsy, while protriptyline (Vivactil) hardly does this at all and, in some people, may have an opposite effect, producing feelings of anxiety and restlessness. Because of this kind of variation in side effects, one antidepressant might be highly desirable for one person and not recommended for another. Tricyclics on occasion may complicate specific heart problems, and for this reason the physician should be aware of all such difficulties. Other side effects with tricyclics may include blurred vision, dry mouth, constipation, weight gain, dizziness when changing position, increased sweating, difficulty urinating, changes in sexual desire, decrease in sexual ability, muscle twitches, fatigue, and weakness. Not all these medications produce all side effects, and not everybody gets them. Some will disappear quickly, while others may remain for the length of treatment. Some side effects are similar to symptoms of depression (for instance, fatigue and constipation). For this reason, the patient or family should discuss all symptoms with the doctor, who may change the medication or dosage. Tricyclics also may interact with thyroid hormone, antihypertensive medications, oral contraceptives, some blood coagulants, some sleeping medications, antipsychotic medications, diuretics, antihistamines, aspirin, bicarbonate of soda, vitamin C, alcohol, andtobacco. An overdose of antidepressants is serious and potentially lethal. It requires immediate medical attention. Symptoms of an overdose of tricyclic antidepressant medication develop within an hour and may start with rapid heartbeat, dilated pupils, flushed face, and agitation, and progress to confusion, loss of consciousness, seizures, irregular heart beats, cardiorespiratory collapse, and death.
2. The Newer Antidepressants
The most common side effects of these antidepressants are gastrointestinal problems and headache. Others are insomnia, anxiety, and agitation. Because of potentially serious interaction between these medications and monoamine oxidase inhibitors, it is advisable to stop taking one medication from 2 to 4 or 5 weeks before starting the other, depending on the specific medications involved. In addition, some SSRIs have been found to affect metabolism of certain other medications in the liver, creating possible drug interactions.
3. Monoamine Oxidase Inhibitors (MAOIs)
MAOIs may cause some side effects similar to those of the other antidepressants. Dizziness when changing position and rapid heartbeat are common. MAOIs also react with certain foods and alcoholic beverages (such as aged cheeses, foods containing monosodium glutamate (MSG), Chianti and other red wines), and other medications (such as over-the-counter cold and allergy preparations, local anesthetics, amphetamines, insulin, some narcotics, and antiparkinsonian medications). These reactions often do not appear for several hours. Signs may include severe high blood pressure, headache, nausea, vomiting, rapid heartbeat, possible confusion, psychotic symptoms, seizures, stroke, and coma. For this reason, people taking MAOIs must stay away from restricted foods, drinks, and medications. They should be sure that they are furnished, by their doctor or pharmacist, a list of all foods, beverages, and other medications that should be avoided. Precautions to be observed when taking Antidepressants When taking antidepressants, it is important to tell all doctors (and dentists) being seen not just the one who is treating the depression about all medications being used, including over-the-counter preparations and alcohol. Antidepressants should be taken only in the amount prescribed and should be kept in a secure place away from children. When used with proper care, following doctors' instructions, antidepressants are extremely useful medications that can reverse the misery of a depression and help a person feel like himself again.

Friday, October 8, 2010
Thursday, October 7, 2010

0
CINTA, SAYANG, SUKA…

3 Perkataan yang berbeza.
Pada pendapat aku, perbezaan perkataan-perkataan ini sangat jauh.
CINTA kepada Allah dan Rasul.
SAYANG manusia yang paling rapat dengan kita.
SUKA kepada manusia yang kita ingin kenali.


Malam ini, aku duduk keseorangan. Suara hati aku mula bermesyuarat.
Bagaimana jika 3 perkataan ini dicampur-adukkan?
Apa kesan CINTA kepada kekasih pada emosi seorang manusia?

Mengikut persekitaran yang aku lalui, aku dapati, cinta membawa banyak kesan.
Kesannya pada emosi manusia? CINTA akan membuatkan kita hanyut.
Pemahaman aku dalam erti CINTA kepada manusia, hanya rasa KASIH SAYANG.

Ini kisah aku,
Semasa aku mengenal part 3 UiTM Segamat, aku mengenali seorang insan. Pada masa itu, aku mahukan seorang teman. (lumrah manusia ingin mengenali insan yg berlawanan jenis.) Aku SUKA padanya. Lama kelamaan, aku ingin mengenalinya dengan lebih mendalam. Aku mengetahui bahawa dia sedang mengalami konflik. Sebagai sahabat, aku cuba membuat dia tersenyum. Aku semakin SUKA mengetahui bahawa aku boleh membuat seseorang tersenyum. Tiba-tiba dia membisu, tak dapat dihubungi. Seminggu kemudian, dia muncul kembali. Dia masih menghadapi konflik yang sama. Aku masih ingin dia tersenyum kembali. Aku cuba menghiburkan dia. Terputik rasa SAYANG aku kepadanya. Kurang daripada sebulan selepas itu, dia menghilang sekali lagi. Tapi hati aku merasakan sesuatu yang sungguh berat dan susah diterima. Ternyata, dia menghadapi konflik yang paling sukar. CINTA. Dengan kudrat aku, aku tak mampu mencampuri urusan peribadinya. Aku cuma penglipurlara. Aku tak mampu melebihi batasan aku.  Aku merasakan dia seperti ingin mengelakkan diri daripada aku. 11/10/2010 aku memberi alasan bahawa aku sedang tertekan dengan ujian LAW240 dengan harapan bahawa aku dapat menghubungi dia kembali. Aku ingin dia tersenyum.
Secara ringkasnya,
aku merasakan bahawa aku mula membenarkan hati aku menyayanginya. Aku mungkin boleh buat orang lain tersenyum, tapi bagi aku, senyuman dia begitu bermakna. Aku tidak percaya perasaan itu adalah CINTA. Ia hanyalah SUKA dan SAYANG. CINTA itu terlalu agung.

Apa yang aku ingin jelaskan disini,
Pendapat aku pada perkataan CINTA, SAYANG, dan SUKA ini mempunyai makna yang sangat berbeza dan memerlukan pemahaman yang mendalam mengenali hati dan perasaan diri sendiri.

p.s.
 Kepada insan yang itu, aku hanya memberi KASIH SAYANG aku kepada kamu. Janganlah menolak KASIH SAYANG aku hanya kerana menganggap kamu tak layak menerimanya kerana KASIH SAYANG itu bukan mudah dihapuskan dan Ia sangat berharga. Di mana harga KASIH SAYANG? KASIH SAYANG aku kepada Ibu Bapa, Keluarga, dan Sahabat2, termasuk Kamu. Aku tak mahu kehilangan sahabat lagi kerana perasaan kehilangan  seorang sahabat sangat menyakitkan. Aku masih bersedia membuat kamu tersenyum. Senyumlah selagi aku masih mampu membuat kamu tersenyum.


Aku mengarang untuk kamu pada malam ini hingga hatiku terkenangkan arwah sahabatku,
AIDA-SMKTD(2006-2007) Al-Fatihah.

Saturday, September 11, 2010

0
NEW!! Saje2 wat time2 free raye nih..


Aku teringin nak maen Photoshop CS5 aku..
hehe.. Ni la hasilnye..
Ade la jumpe sket2 function Photoshop nih..
Cme ak nak tau camne nak maen 3D..
Exitednye nak explore..
Friday, September 10, 2010

0
Aku Termenung??? DI PAGI RAYA???

Aku tak tau ape yg aku fikir,
Aku tak faham sebab aku leh termenung pepagi raya nih,
Ape yg aku fikirkan sbenarnye nih?
Aku ade masalah ker?

Pagi raya taon ni wat hati aku bersidang dan tenggelam dalam persoalan..
Sunday, September 5, 2010

1
HeartConference



Saturday, September 4, 2010

0
Hati Ini

Rasa ingin sekali kembali ke masa lampau supaya aku dapat bersama insan mulia dan dapat menimba ilmu dari baginda.. 

Mengenali seorang insan yang menjadi ikutan seluruh dunia..

Menunjukkan cara untuk hidup kepada semua manusia..

Adakah ini rasa rinduku kepada baginda?  

Keindahan perasaan ini membimbing nafsuku terhadap kaum hawa..  

Kerana ku rasa hatiku lebih menyintai baginda..  

Alhamdulilah..


Indahnya kehidupan seorang pecinta Rasulullah,
Ingin sekali aku menjadi salah seorang mukmin begitu..

Tuesday, August 31, 2010

2
Majlis Ambang Kemerdekaan KARISMA 2010

Agak senja baru kitorang sampai kat Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Time ni sume dah lapa..
Masih rasa segan lagi sbb bnyak sgt Uni yg dtg..
UiTM sahaja dah anta 3 campus..











Ni la dewan UKM..
bapak besar..
Tambah plak, campus die bnyak ruang lg..
Agak cantek gak la tmpt ni..
Agak2, kat mane la aku leh tido..










Ni la antara Rakan Siswa yg join..
ramai lg sbenarnya ni..
tapi yg exited giler nak amek gamba, cume ni jer..
hehe..












 Ni la rupa dalam dewan tu..
rmai gler kan??
ni bwu amek gamba sparuh dewan jer..
Kesian UiTM kampus laen sbb ter`over` sorak..
Nama UiTM Segamat naek, tapi diowg yg sorak..
hahahaha








Ni la bendera Karisma..
Kelab ni baru jer 1thn ditubuhkan kat Malaysia ni..













Banner UiTM Segamat..
Ni la antara peserta2 yg kuat smangat..
Time dtg diam gler..
Biler dah sorak, 1dewan diam sbb nak dngar kitorang sorak..
:-p








Tarian perang dari unit PARA tentera darat..
Serentak jer diowg wat..
Best plak tngok..
Payak tak dapat menahan kaki yg mengigil kerana exited tengok tarian perang PARA ni..








Tengok pun dah tau kan..
Penoh gler stadium ni..












Haa..
Ni la kawat senjata yg paling style yg penah aku tngok..
Arep rse mcm nak bdiri jer tngok..
keh3..








Dah abes majlis, ktowg bgambar kat depan stadium..
Yg aku ingat, ni dak2 bas no.2 jer..












Dengan mata mengantuk sbb msih x dpt tido yg ckup, kami melangkah pulang ke pangkuan UiTM Johor kampus Segamat.
Fuh.. sedap betol mkanan free kat sini..
Sunday, August 29, 2010

0
Acara Berbuka Puasa Bersama Komander Kesatria Batch 18

Perjalanan menaiki bas kuning sangat kecoh dgn bacth 18..

Rase bertuah sgt sbb msuk komander sbb dpt kwn2 yg rapat camni.

Bella menjadi Hyper Active pada hari ini..

Berbagi2 kerenah beliau perlu dilayan..





 Kedai ni terasa bestnye sbb mkn rmai2 nih..

Aku tak pham asal leh kena tibai RM14.60 ntuk mkn 2 org.. (nasik goreng kampung, nasik goreng paprik, kopi, air suam, ngan teh ais)









Ni nmpak mcm dah ramai, tp ader lg yg lum smpai ngan x dtg..

Rilek boy leh kena demam plak ari ni, Stik x gerak, Payak lambat sket dan membuatkan beliau kurang disedari..







Semoga hubungan kami penuh kegembiraan dan dijauhi kedukaan.. 
Yang bercinta tu, semoga hubungan kalian berpanjangan. jgn lupa jmput aku mkn knduri nnti...

Note: 
Alhamdulillah, 
terubat rasa sunyi aku..
Terima Kasih Batch 18

Saturday, August 28, 2010

2
Aktiviti Memasak Bubur Lambuk di Masjid Assyakirin

Diorg ni rajin sgt smpai goreng bawang pun nak rmai2 camni..

Bile la nak masak bawang tu kalo asyk kne kacau jer..












Ni la dak2 Wing 3B yg same2 menurunkan diri membantu acara gaul-menggaul bubur lambuk..

Dengan penuh konsentrasi, Adib menggaul bubur tanpa menghiraukan gangguan persekitarannya..











Persoalannya,
Mana gambar aku?
Ish. Ni yang aku tak puas hati ni. 
Takde sape pun nak amek gamba aku. penat jer aku letak gamba mereka kat sini.



Note: 
aku perlu sedar yg aku mempunyai kenangan2 manis untuk dikenang semasa duka.
Terima kasih kawan2.

0
Aku Terbaca jurnal ni. Terfikir pulak nak simpan..

10 PETANDA DIA JODOH KITA.......

by Tengku Muhammad Kalmani As-Saif on Sunday, August 22, 2010 at 1:03pm
Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

+ Ditulis oleh Hj Abdul Samad Profile:
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000474159776 p/s: sebarkan ilmu walau dengan satu ayat..
Thursday, August 26, 2010

2
Hari Ini

Emosi aku hari ni sangat tak stabil.

Aku cuba untuk senyum, tapi tak kekal lama.

Kepada semua yang sakit hati kerana aku siang tadi,

Aku mintak maaf.

Bukan niat aku nak menyakitkan hati orang.


Really miss my family..
 
HeartConference | © 2010 by DheTemplate.com | Supported by Promotions And Coupons Shopping & WordPress Theme 2 Blog | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards